Posted in Perancangan Kewangan

Merancang Kewangan Sebelum Terlewat

1454400267143

πŸ‘‘ Merancang Kewangan Kita Sebelum Terlewat.
.
πŸ’₯Waktu Pagi:
❎Jangan Withdraw Duit Dari Atm
❎ Jangan Bayar Loan
❎Jangan Bayar Hutang
.
🎈Pagi adalah Untuk Kita:
πŸŽ‰ Sedeqah
πŸŽ‰Jemput Rezeki Melalui Dhuha
πŸŽ‰ Berzikir Dan Selawat
.
πŸ’°Semua untung bersih@gaji bersih mesti diagihkan ke dalam 6 TABUNG:
.
πŸ‘‰ Tabung NEC 55%
Singkatan kpd neccesity @ keperluan.
Semua perbelanjaan rumah, bayar sewa, kete, bil.,ambik dari tabung NEC ni.
.
πŸ‘‰Tabung FFA 10%
Financial Freedom Account.
Saving tetap kita. Jangan guna langsung untuk tempoh yang panjang.,contoh 10 tahun.
Option simpanan utk FFA –
1. Unit trust
2. Fixed deposit
3. Tabung Haji
4. Beli gold
5. Simpan dalam tabung kat rumah.
Yang penting kita dah start create passive income untuk masa depan kita.
.
πŸ‘‰ Tabung LTSS 10%
Long term saving for spending.
Simpanan jangka masa panjang untuk dibelanjakan.
Cth. Kumpul untuk beli hp, deposit kete.,dll
.
πŸ‘‰Tabung FUN (PLAY) 10%
Duit dari tabung ni baru boleh guna untuk joli, belanja makan, reward diri
.
πŸ‘‰Tabung EDU 10%
Tabung pendidikan.
Untuk siapa?
Untuk anak?
Diri sendiri macam pi motivasi ke coaching ke
Yee…untuk diri sendiri. Sebab yang nak kaya dan berjaya tu kita.
Duit tu guna untuk gi seminar, beli buku dan lain-lain.
Lepas ni takde alasan takde duit nak belanja untuk tambah ilmu. Korban sikit untuk dapat yang lebih besar. πŸ™‚
Anak akan ada bahagian dia bila kita dah berjaya nanti.
Kita selalu pikir anak je…tapi x pernah pikir nak majukan diri sendiri dulu
.
πŸ‘‰Tabung 5% CHARITY
Yang ni yg paling penting. Gunakan utk sedekah dan derma
Wajib ada
Tabung kebajikan
Tabung tu kita guna tuk bantu org lain
INGATπŸ’₯πŸ’₯
Kita jgn jd perompak kpd bisnes kita sendiri!
.
…besarkan kapasiti tabung anda..supaya kita boleh masukkan lebih banyak rezeki…

Untuk mengelakkan Kebocoran Wang ..
Kita perlu menjadi MONEY MAGNET…
Dengan Kata Lain Duit Yang Berkat…
.
Banyakkan sedekah dan mengeluarkan zakat pendapatan
.
kebocoran berlaku sebab duit tu bukan hak kita sebenarnya. Banyak faktor yang jadi penyebabnya
Ada duit je adalah masalah datang, kete rosak, anak sakit dll…
Bermakna duit kurang berkat..,selalu berlaku pada ramai orang…
Lepas ni check balik diri kita.
.
❀Hubungan dengan manusia, ibubapa, suami, anak2
Ada dendam sesiapa
Ada x maafkan orang..
Ada sakitkan hati orang
Pikir semula.
.
Mohon maaf dan memaafkan org adalah perkara yg terbaik.
.
Tips Daripada Azizan Osman
.
Ahmad Hanizam Abdullah
Great Eastern Takaful Consultant
019 758 9774

 

Advertisements

Author:

Saya membantu orang ramai merancang perlindungan pendapatan dan seterusnya mencapai ketenangan fikiran dalam hidup.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s