Posted in Manfaat takaful

Konsep mudah takaful

20800161_340523906407866_8469670610607153321_n.jpg

Mulianya hati orang yang mempunyai satu akaun polisi takaful apabila beliau sebenarnya sanggup untuk memperuntukkan sebahagian wangnya kepada mereka yang kurang bernasib baik, jika satu hari nanti, beliau mengalami nasib yang sama, beliau juga akan dilindungi.

Ahmad Hanizam

Takaful Consultant

011-56598769

Advertisements
Posted in Cerita Takaful

Alasan yang selalu kita dengar tentang takaful

“Aku tak perlu takaful-takaful ni, aku percaya pada rezeki Allah, nak buat perlindungan apa lagi, kalau dah nak mati, mati je la bukan boleh ubah apa pun.”
.
Memang betul kalau dah sampai ajal kita akan mati, tapi tuan nak mati yang macam mana?
.
Mati meninggalkan HUTANG atau mati meninggalkan WANG?
.
Apa guna amalan tuan selama ni jika roh tergantung disebabkan HUTANG.
.
Bagaimana nasib ANAK-ANAK DAN ISTERI?
.
makanan, pakaian, pendidikan dan keselesaan tempat tinggal untuk mereka?
.
Tahukah apabila tuan meninggal, segala harta dan wang simpanan akan dibekukan.
.
Kalau tuan pergi OUTSTATION pun tuan akan tinggalkan wang belanja untuk keluarga, tu baru outstation pun dah tinggalkan wang, padahal baru tinggal 5 hari.
.
Cuba bayangkan kalau tinggal keluarga untuk selamanya, berapa yang patut tuan sediakan?
.
Credit to Nakhaie
.
Ingin Mendapatkan Penerangan Percuma Berkenaan Produk Takaful Great Eastern? Hubungi Kami
.
Ahmad Hanizam +01156598769
Takaful Consultant

Posted in Cerita Takaful

Perlukah Ambil Takaful untuk Anak-Anak?


.
Secara peribadi, saya boleh katakan yang berikut:
.
1) Utamakan Ketua Keluarga Terlebih Dahulu
.
– Ambil perlindungan pendapatan melalui instrumen takaful untuk ketua keluarga terlebih dahulu contohnya bapa. Selepas itu baru fikirkan tentang perlindungan takaful untuk Ibu, dan anak-anak.
.
2) Lihat Kemampuan/Bajet Sendiri
.
– Kos polisi takaful bagi anak-anak, biasanya dalam lingkungan RM100++ . Kalau mampu, boleh teruskan. Walaupun ibu/bapa ada polisi takaful, tidak semestinya ianya jaminan untuk hidup, kan?.
Apapun, saya masih merasakan, utamakan untuk ibu/bapa terlebih dahulu sebelum anak-anak.
.
Berita baik yang saya ingin kongsikan hari ini ialah, ada pakej perlindungan takaful dan medical card untuk famili pada harga yang sangat-sangat berpatutan.
.
Boleh contact saya sekarang di whatsapp 011-56598769 (Ahmad Hanizam Abdullah)
Takaful Consultant

Posted in Buletin

Polisi insurans RM80j tak dituntut

termasuk sijil takaful matang kerana tidak dimaklumkan kepada waris.

KUALA LUMPUR 9 Jun – Sebanyak RM80 juta daripada lebih 110,000 polisi insurans dan sijil takaful yang telah matang tidak dituntut oleh pemilik atau waris sepanjang tahun 2016 kerana tidak dimaklumkan kepada ahli keluarga.

Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Ageas Holdings Berhad, Kamaludin Ahmad berkata, kajian yang dilakukan oleh Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM) dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) menunjukkan bahawa ramai individu tidak memberitahu kewujudan polisi insurans atau sijil takaful atas nama si mati kepada waris mereka.

Jelas beliau, di Etiqa sahaja terdapat kira-kira RM13 juta nilai polisi atau sijil yang tidak dituntut.

“Pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk menghubungi semua waris yang terlibat, namun sebahagian mereka tidak mengemas kini maklumat peribadi se­perti nombor telefon dan alamat sehingga menimbulkan sedikit kesulitan.

“Etiqa secara proaktif cuba mengesan waris-waris melalui penubuhan pasukan khas yang ditugaskan untuk mengenal pasti pemilik polisi atau sijil yang telah meninggal dunia dengan menjalankan carian secara sistematik,” katanya dalam kenya­taan di sini hari ini.

Tambah Kamaludin, jumlah polisi dan sijil yang tidak dituntut memberi pengajaran dan kesedaran kepada generasi akan datang supaya tidak terbeban untuk mengenal pasti manfaat insurans atau takaful yang tidak dituntut.

Katanya, Etiqa mahu menangkis persepsi negatif umum bahawa syarikat insurans dan takaful hanya berminat untuk mengutip premium serta sumbangan tetapi keberatan membayar tuntutan.

“Itu semua tidak benar dan kami teruja untuk membayar tuntutan kepada para pelanggan. Dalam kebanyakan kes, tuntutan sememangnya dibayar kerana dapat meringankan beban kehidupan pemegang polisi dan waris mereka.

“Jika pelanggan dilindungi oleh polisi insurans atau sijil takaful, maklumkan kepada ahli keluarga dan berikan seba­nyak mungkin maklumat kepada syarikat insurans atau takaful mengenai waris-waris agar lebih mudah untuk kami menjejaki mereka,” ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/polisi-insurans-rm80j-tak-dituntut-1.491571#ixzz4jxIG1cYM
© Utusan Melayu (M) Bhd

Posted in i_Great Medimax

Medical Card mampu milik

TERLAJAK MURAH!!
SERENDAH RM59!!
.
GREAT EASTERN TAKAFUL MEDICAL CARD PAKEJ DIRI, PASANGAN, KELUARGA DAN PEKERJA!!
AMBIL PERLINDUNGAN DIRI ANDA DAN KELUARGA SEBELUM SAKIT.
==================================================
#HAD TAHUNAN RM1.32JUTA
#TANPA HAD seumur hidup
#TANPA ko-takaful
#Perlindungan sehingga 99 TAHUN
#Cover 60 Hari SEBELUM MASUK WAD
#Cover 180 Hari SELEPAS KELUAR WAD
#Rawatan Pesakit Luar Akibat Kemalangan RM4,000 SETIAP
KEMALANGAN
#Rawatan Pesakit Luar DIALISIS BUAH PINGGANG & KANSER
RM1.32 JUTA SETAHUN
#90 buah panel hospital
#EHSAN kematian disebabkan kemalangan RM15 RIBU
#Towing kereta percuma RM300/pertowing
#Supreme assist-Bantuan ketika di luar negara
#Executive 2nd Opinion
#COVER intraocular Lens RM 2000
#Penggunaan ambulans ditanggung
#Elaun harian hospital kerajaan RM 50 sehari
#Didatangkan dalam
#Bentuk INDIVIDU & PAKEJ
#GUARANTEE RENEWAL
#INDIVIDU
#FAMILY LESS 5%
#PEKERJA LESS 15%
.
~ kegunaan untuk cover bil rawatan di hospital swasta apabila admit
~ pm umur dan pakej untuk pengiraan caruman yang tepat
SEBARANG PERTANYAAN BOLEH KOMEN ” NAK TAHU” atau boleh contact saya.

.Ahmad Hanizam Abdullah
Takaful Advisor
011 5659 8769
Saya sedia membantu.
.
#greateasterntakafultakaful
#thebestmedikalkad
#AnnurTheGreatAgency

Posted in Manfaat takaful, Uncategorized

Mula Tanam 7 Prinsip Ini Dalam Diri Kalau Anda Nak Kaya Cepat

Berdasarkan pemerhatian saya, ada beberapa prinsip penting yang diamalkan orang kaya-kaya dalam menyimpan kekayaan.

Saya sendiri pun amalkan prinsip ni. Dan Alhamdulillah, ia memang berkesan:

Prinsip #1 – Potong at least 10% daripada income bulanan untuk dijadikan simpanan untuk dilupakan. Simpan dan lupa. Jangan diingat-ingat lagi. Sampai satu masa, duit tu boleh dimanfaatkan untuk gandakan kekayaan melalui bisnes atau pelaburan.

Prinsip #2 – Simpanan di tempat yang agak ‘susah’ dikeluarkanmacam Tabung Haji (tak ada kad ATM) dan simpanan emas. Kalau simpan dalam Tabung Haji, jangan sekali-kali ambil kemudahan pengeluaran melalui ATM Bank Islam atau Bank Rakyat. Kalau mudah dikeluarkan, duit simpanan tu tak akan bertahan lama. Dan lagi baik kalau serahkan buku bank tu kepada mana-mana ahli waris yang amanah. Bila benar-benar terdesak jer baru mintak buku tu.

Prinsip #3 – Mulakan simpanan  sekarang walaupun sedikit. Tak kira berapa banyak pun jumlah yang kita mampu simpan setiap bulan,yang paling penting ialah memupuk TABIAT menyimpan. Dulu saya mula menyimpan cuma RM20 sebulan potong gaji masuk Tabung Haji. Pesan Azizi Ali, selagi anda tak menyimpan wang, selagi itulah anda tak akan jadi kaya.

Prinsip #4 – Asingkan cepat-cepat bahagian simpanan sebaik sahaja dapat gaji atau terima hasil bisnes. Jangan tangguh-tangguh. Paling baik, buat potongan gaji supaya duit tu dapat ‘diselamatkan’ sebelum sampai ke tangan kita lagi. Selebihnya baru guna untuk belanja. Duit yang tak diasingkan sangat berisiko untuk dibelanjakan.

Prinsip #5 – Letakkan matlamat simpanan at least 3 bulan pendapatan sebagai dana kecemasan. Lagi baik 6 bulan pendapatan. Dana kecemasan tu penting sebagai ‘buffer’ kalau hilang pekerjaan. Kalau anda plan nak berhenti kerja dan buat bisnes sendiri, mesti simpan at least setahun pendapatan sebagai backup. Kalau nak bebas kewangan, sasarkan simpanan at least RM1.2 juta. Nilai tu mampu menjana pendapatan tahunan yang cukup untuk tak perlu bekerja sepanjang hayat, In Shaa Allah.

Prinsip #6 – Laburkan semula bila dapat keuntungan daripada simpanan. Kalau dapat dividen, re-invest dividen tu supaya duit tu akan berganda. Kalau belanjakan setiap kali dapat dividen, nilai pokok tu sebenarnya susut setiap tahun dimakan inflasi. Nilai RM100,000 hari ni tak sama kuasa belinya pada 10 tahun akan datang.

Prinsip #7 – Jangan jadikan takaful / insuran sebagai tempat untuk menyimpan wang.  Tapi ambil takaful betul-betul untuk dilindungi dengan pampasan atas musibah seperti kematian, hilang upaya, kos rawatan hospital, dan penyakit kritikal. Kalau simpan duit dalam takaful, anda rugi ‘wakalah fee’ yang bukan sedikit. Takaful bertujuan untuk perlindungan kewangan jika berlaku sebarang musibah. Ia bukan untuk simpanan.

Simpanan dan perlindungan takaful adalah dua instrumen berbeza. Kita perlu adakan simpanan atas banyak tujuan yang tak boleh dilindungi oleh takaful. Contohnya: simpanan dana kecemasan (e.g. kereta rosak, kehilangan harta, hilang pekerjaan, dan lain-lain), simpanan untuk memulakan bisnes, simpanan untuk pelaburan, atau sebagainya.

— Bak kata Zig Ziglar: “WEALTH ARE ACQUIRED BY 20% HEAD KNOWLEDGE AND 80% BEHAVIOR”

Benar. Kita bergantung 100% kat rezeki yang Allah berikan. Tapi kalau kita sendiri tak mulakan tindakan, tak jadi juga. Kalau tak ada usaha, sampai bila-bila kita tak layak jadi kaya. Dan ini bermula dengan membenih tabiat menyimpan. Bila kita dapat kuasai asas ini, kekayaan akan datang tanpa dijemput, dan kita pula “terpaksa” jadi kaya.

Ahmad Hanizam Abdullah

Takaful Advisor

011 5659 8769

cropped-16602578_1535265049847510_668197003379278577_n.jpg